Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
SSN 8811
Actueel OVnieuws
OV bedrijven
Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Grote Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
.
.

In de zomer van 1981 werd de SSN-collectie uitgebreid met de voormalige NS-locomotief 8811. Deze locomotief is in veel opzichten sterk afwijkend van de andere SSN-locomotieven. Voor een belangrijk deel komt dit door de zadelvormige watertank op de ketel en het binnenliggende drijfwerk, typische kenmerken van de Engelse constructiewijze. 

De drieassige rangeerlocomotief werd in opdracht van het Britse War Department gebouwd teneinde gebruikt te worden door het invasieleger voor de bevrijding van het vasteland van Europa. De 8811 werd als WD 5080 gebouwd bij Hudswell Clarke & Co. te Leeds in 1943. Tot het moment van de invasie in Normandië is ze in Engeland in dienst geweest. Na haar enerverende reis met de geallieerden bleef de inmiddels tot 75080 vernummerde locomotief in 1945 achter in Nederland, waar ze op 20 augustus 1945 samen met 26 eendere locomotieven ter beschikking werd gesteld aan de Nederlandse Spoorwegen. Eind 1947 werden deze locomotieven definitief aangekocht. Ze werd in dienst gesteld als No. 8811. De oorspronkelijke kakibruine kleur werd later vervangen door NS groen met een zwart onderstel en rode bufferbalken. 

Tot 1950 was de 8811 gestationeerd in Nijmegen, daarna een jaar in het depot Venlo en vanaf augustus 1951 stoomde zij dagelijks door Rotterdam. Depot Feijenoord was nu de thuishaven geworden. Hier leverde ze grote prestaties: de afstanden in de havens zijn immers naar verhouding erg groot voor een rangeerloc. De 8800 bleek hier sterker te zijn dan diesellocomotieven van de series 500 en 600.

Op 12 februari 1953 werd de loc verkocht aan de Maatschappij tot Exploitatie der Steenkolenmijnen Laura & Vereeniging NV te Eygelshoven, waar ze bij de mijn Julia werd ingezet als nr. IV. Later werd ze vernummerd in LV 13, naar het ketelnummer. Hier bleef zij tot 1975 in dienst. Bij toeval werd de locomotief in 1981 ontdekt door een groepje jonge SSN-medewerkers op het moment dat ze uit een loods werd gereden om te worden gesloopt. Dit kon op het laatste moment worden verhinderd waarna de locomotief op een zesassige kuilwagen van de NS naar Rotterdam werd gebracht. 

In 1993 werd er begonnen met restauratie van de 8811. Deze werd in 2012 voltooid. Kijk voor een uitgebreid verslag van de restauratie op de officiele website van de SSN.

De foto toont de 8811 te Rotterdam Noord op11 mei 2008. © Leen Dortwegt

.
...